Jak na SEO > Jdeme optimalizovat! > Zpětné odkazy

Zpětné odkazy


Zpětné odkazy jsou důležitým faktorem pro hodnocení stránek v přirozeném vyhledávání. Slouží vyhledávači jako signál oblíbenosti vašich stránek.

 

Odkaz je jako doporučení. Pokud na vaši stránku odkáže někdo z jiné stránky, je to podobné, jako by tím říkal „doporučuji vám podívat se sem“.

Podle zpětných odkazů vyhledávače poznají, že se o vašich stránkách mluví. A protože se o nich mluví, pravděpodobně to znamená, že jsou něčím zajímavé.

Zajímavé a kvalitní stránky, o kterých se mluví jsou tím, co vyhledávače chtějí zobrazovat na předních pozicích, ovšem pozor, rozhodně neplatí, že čím více zpětných odkazů, tím lépe.

Odkazový profil webu

K tomu, aby určil důvěryhodnost vašich odkazů, se vyhledávač zajímá o celý odkazový profil vašeho webu.

Odkazový profil tvoří všechny odkazy na internetu vedoucí na stránky vašeho webu.

Vyhledávač se zajímá:

Výstraha: Odkazy jsou jedním z hlavních hodnotících faktorů stránky ve vyhledávání. Z toho důvodu se vyhledávačům nelíbí „umělé“ vytváření odkazů s cílem zvýšit pozice vašich stránek.

Vyhledávače chtějí váš web hodnotit na základě odkazů, které jsou užitečné uživatelům. Ne takových, které si pro své stránky vytvoříte nebo nakoupíte. Důležitá proto je kvalita odkazů, nikoli jejich kvantit

Pokud budete při budování odkazů využívat zakázaných praktik, hrozí, že vás vyhledávač penalizuje (cíleně znevýhodní) nebo z vyhledávání úplně vyloučí (tomu se říká BAN).

Pokud se na budování zpětných odkazů rozhodnete najmout nějakého externistu, dávejte pozor, kdo to bude a co chce dělat. Jeho postup by měl být v souladu s informacemi uvedenými v této příručce.

Zdravý odkazový profil

Zdravý odkazový profil působí přirozeně. Odkazy vznikají, protože se lidem líbí odkazované stránky, protože lidem nějakým způsobem pomáhají, rozšiřují obsah odkazujících stránek atd.

„Podstatou webu je chaos. Přirozený odkazový profil lze snadno charakterizovat slovy „chaotický, trochu šílený, prapodivný – prostě zmatek nad zmatek“. Není v něm totiž patrný žádný řád či pořádek. Zprovozníte si web, vymyslíte obsah (tu více, tu méně zajímavý, nebo dokonce extra zábavný) a začnou se rodit zpětné odkazy. Převážně tak nějak samy od sebe. Lidé si prostě bez ohledu na SEO následky na internetu dělají, co chtějí. Něco se jim líbí? Šup – pošlou na oblíbené místo své čtenáře nebo kamarády. Proč také ne?

„Tohle fakticky, Ferdo, stojí za vidění“, řeknou si a frk – zpětný odkaz je na světě. Jeho text (anchor text) je divný a často ani nesouvisí s tím, co odkazovatel chtěl kámošovi ukázat. Řečeno slovy Járy Cimrmana – prostě někam odkaz prdne a dál nic neřeší.“

Nepřirozený odkazový profil

Ten nese známky manipulace s výsledky hledání. Typicky vzniká v případě, kdy se jako majitel stránek snažíte ve velkém budovat spousty odkazů svépomocí ve víře, že vám to pomůže.

Provází ho tyto jevy:

Tomu, že si sami vytvoříte nepřirozený odkazový profil, se dá vyhnout poměrně snadno. Nesnažte se hledat zkratky pro získání množství odkazů v krátkém časovém úseku. Pokud odkaz někam umisťujete sami, přemýšlejte, zda bude nějak užitečný uživatelům odkazující stránky. Než odkaz někam umístíte, snažte se přemýšlet jako uživatel, který jej poté uvidí – měli byste důvod na něj kliknout? Řeší stránka, na kterou se dostanete, nějaký váš problém?

Anchor text odkazu a jeho role v SEO

Do přirozeného odkazového profilu patří různé podoby odkazů. Zároveň však platí, že vyhledávače přikládají vyšší důležitost odkazům odkazujícím textem, který odpovídá obsahu stránky.

Vhodně napsaný text odkazu (anchor text) totiž uživateli řekne, co se za odkazem nachází.

První případ je pro uživatele vhodnější. Z toho důvodu je podoba anchor textu odkazu jedním ze signálů pro hodnocení odkazované stránky. Je dobré, když je achor text tvořen klíčovým slovem pro tu kterou stránku.

 

Příklad: Chci, aby se stránka http://www.ukazka.estranky.cz/ zobrazovala výše ve vyhledávačích po zadání dotazu „stolařství Ostrava“. Mohu ji tedy občas podpořit odkazem s textem „stolařství v Ostravě.“ To dané stránce na uvedený dotaz ve vyhledávačích pomůže více, než kdybych odkázal jen s anchorem „zde“ nebo „truhlárna“.

Výstraha: Dle příkladu výše postupujte jen sporadicky. Neznamená to, že když chcete posílit stránku svého webu na nějaké slovo, máte na ni odkazovat vždy tímto slovem. Stránku posiluje každý odkaz vedoucí z důvěryhodné stránky, v jakékoli podobě.

Vyhledávače chtějí váš web hodnotit na základě přirozeného odkazového profilu. Když budete odkazovat pořád stejným slovem, nebude to vypadat přirozeně. Běžní uživatelé internetu neznají zásady, o kterých jsme si řekli, a proto je jim jedno, jak odkáží. Někdy odkáží prostým textem „zde“, jindy vhodným textem odkazu, někdy odkáží pouze odkazem bez textu (např. http://www.ukazka.estranky.cz/)

Může se web stát úspěšným i bez odkazů?

Může. Pokud se vaše stránky týkají málo konkurenčního tématu, lze uspět i bez odkazů. Postačí dobře strukturovaný web pokrývající svými texty potřebné dotazy.

Když ale víte, že ve vyhledávači potřebujete „předběhnout“ weby více konkurentů, bez odkazů to pravděpodobně nepůjde. Na to ale přijdete sami. Buďto po vytvoření webu budete dobře dohledatelní, nebo bude potřeba stránkám pomoci odkazy.

Málo kvalitních odkazů je lepší než hodně nekvalitních

Vyhledávače berou v potaz především kvalitu odkazů, ne jejich kvantitu.

Nepotřebujete hodně odkazů. Potřebujete kvalitní odkazy. Neplatí, že každý odkaz je dobrý. I příchozí odkazy mohou váš web negativně ovlivnit.

Vyhledávač si hlídá, zda váš odkazový profil působí přirozeně.

Faktory určující kvalitu odkazu

Kvalitní odkaz je takový, přes který přichází návštěvníci mající zájem o obsah odkazované stránky. Roli hraje:

Tematická příbuznost stránky, z které je odkazováno

Tematická příbuznost celého webu

Historie a odkazový profil odkazujícího webu

Další odkazy na stránce

Umístění odkazu

Kontext odkazu

Text odkazu

Kvalitní vs. nekvalitní odkazy

Kvalitní odkazy:

Nekvalitní odkazy:

Nekvalitní a rizikové odkazy:

Riziku se vystavuje zejména v případě, kdy začnete některým z nepovolených způsobů získávat větší množství odkazů. Vědomým získáváním nekvalitních odkazů si sami a dobrovolně ničíte odkazový profil svého webu.

Jak vyhledávač pozná uměle vytvořené odkazy?

Jak získat zpětné odkazy?

Zpětné odkazy lze získávat mnoha způsoby. Činnost zaměřenou na jejich získávání označujeme jako linkbuilding, česky budování zpětných odkazů. S linkbuildingem byste měli začít, jakmile dokončíte práce na základním obsahu svého webu a rozhodnete se pro něj získávat návštěvníky.

Metody pro získání odkazů

Registrace do katalogů

Ta je vhodná zejména pro firemní weby. Nepodlehněte nabídkám na registraci do stovek katalogů, které nabízí řada firem na internetu – byla by vám k ničemu. Vystačíte si s několika katalogy a registraci do nich zvládnete sami během patnácti minut.

Odkazy z webů měst a obcí

Provozuje město, ve kterém své služby nabízíte, svůj vlastní web? Zkuste na něm najít sekci sdružující místní firmy. Pokud ji najdete, požádejte správce stránek o přidání odkazu i na vaši firmu.

Odkazy od vašich zákazníků

Je zákazník spokojen s vašimi službami? Požádejte jej, zda by se o tom mohl zmínit na svém Facebooku, blogu či jinde. Spokojený zákazník vás také může doporučit v různých diskuzích, komentářích a podobně.

Odkazy od vašich dodavatelů

Odebíráte od někoho materiál či produkty? Zkuste ho požádat o odkaz z jeho webu.

Odkazy od vašich partnerů

Mám na mysli skutečné partnery. Požádejte spolupracující firmy o odkaz z jejich webu.

Příklad: Tak, jako http://www.ukazka.estranky.cz/clanky/spoluprace.html odkazuje na dva spřátelené živnostníky, mohly by jejich weby odkazovat na http://www.ukazka.estranky.cz/

Sledujte dění okolo svého oboru, publikujte, reagujte

Považujete se za odborníka ve svém oboru? Sledujte oborová diskuzní fóra a raďte méně zkušeným. Diskuzní fóra obvykle umožňují na nějakém místě (typicky na uživatelském profilu) uvést odkaz na váš web.

Pokud víte o tématu, které se na oborových fórech často řeší, a není nikde pořádně zpracováno, zapracujte jej do svého webu. Až se bude řešit příště, můžete uživatele fóra odkázat rovnou na stránku svého webu.

Tímto způsobem ale budujte jen odkazy na stránky, které jsou pro uživatele skutečně přínosné – jejich obsah musí být v danou chvíli uživatelům užitečný. Neodkazujte na svůj web jen proto, abyste měli odkaz.

Cílem vašeho odkazu musí být pomoc uživatelům, jejich odkázání na kvalitní zdroj informací. V opačném případě si vysloužíte nálepku spamera a pošramotíte pověst své firmy i osoby.

Komentáře pod články

Přečetli jste si zajímavý článek týkající se oboru vašeho webu, a máte k němu co říci? Napište k němu komentář – ke komentáři je často možné připojit i odkaz na váš web.

Nesnažte se odkaz získat za každou cenu. Buďte užiteční. Pokud nemáte co říci, komentář nepište.

Linkbaiting

Myšlenkou linkbaitingu je tvořit takový obsah, na který lidé budou sami odkazovat a budou jej sdílet dále.

Jaký by obsah s linkbaitingovým potenciálem měl být?

Užitečný - dejte lidem návod na něco, co je zajímá, ale jinde to popsáno není. Pokud to popsáno je, popište to lépe. Nebojte se odhalit své know-how. Čtěte, Jak užitečný obsah pomáhá k získávání odkazů. I když takový obsah nemusí způsobit linkbaitingovou vlnu, můžete jej využít při aktivním budování odkazů například z diskuzí. A jak zjistit, co lidi zajímá? Udělejte si analýzu klíčových slov, sledujte diskuze, ptejte se svých zákazníků a naslouchejte jim.

Kontroverzní, šokující – takový obsah lidé rádi sdílení hlavně prostřednictvím sociálních sítí (Facebook, Twitter…)

Zábavný – pokud obsah lidi pobaví, rádi jej doporučí dále

Linkbaiting je skvělou metodou. Problém ale je, že jen malé procento ze snah o něj končí úspěchem – tedy získáním přirozených odkazů ve větší míře.

Podporujte stránky, které na vás odkazují

Snažte se získávat odkazy nejen pro svůj web, ale také pro stránky, které na vás odkazují. Tím nepřímo posílíte hodnotu odkazu pro vás – v tomto případě se jedná o nepřímý linkbuilding.

Nákup odkazů

Vyhněte se nákupu odkazů, pokud si nejste jisti, že víte, co děláte.

„Neškodí občas zopakovat: Nekupujte zpětné odkazy od těch, kdo prodávají zpětné odkazy.“ — Marek Prokop na sociální síti Twitter

Neuváženým nákupem odkazů riskujete postih svého webu. Zejména Googlu se nákup odkazů nelíbí a pro nahlašování webů, které odkazy kupují, má dokonce speciální formulář. Toho mohou využít vaši konkurenti, všimnou-li si, že odkazy nakupujete.

Následující část ›› ‹‹ Předchozí část

Založte si vlastní web u eStránek.cz
a zkuste ho 30 dní zdarma

Vytisknuto ze stránek www.seo.estranky.cz
© 2014 eStránky.cz