Jak na SEO > Jdeme optimalizovat! > Obsah stránek

Obsah stránek


Obsahem je myšleno vše, co se na stránkách nachází. Tedy nejen texty, které jsou nejdůležitější, ale také obrázky, videa, zvuky, celková prezentace vašich služeb a podobně.

Text na vašich stránkách je to nejdůležitější, co uživatelé hledají. Musí tedy být zajímavý a přehledný. U firemních webů musí dokázat zákazníka přesvědčit kontaktovat vás. Jak takový obsah tvořit?

Co by měly splňovat texty a proč?

Měly by být:

Když budete mít dobré texty:

Jak přehledně formátovat stránky

Své služby budete nabízet především prostřednictvím textu. Jeho přehledné formátování je proto základem pro udržení pozornosti návštěvníka a jeho orientaci.

Pokud bude stránka nepřehledná, rapidně se sníží šance, že si ji někdo prohlédne.

To se může stát, když text nebude členěný do odstavců, nebude obsahovat nadpisy tam, kde by být měly apod.

Praktický příklad: Důležitost přehledného členění textů

Podívejte se na stránku http://www.ukazka.estranky.cz/clanky/nabytek-na-miru.html. A teď se podívejte na http://www.ukazka.estranky.cz/clanky/nabytek-na-miru-neformatovano.html. Dva úplně stejné texty sdělující to samé. První naformátovaný, druhý ne. Zatímco obsah první stránky je možno odhadnout během pár vteřin, z druhé jde jen těžko poznat, že jejím účelem je poskytnout přehled o službách truhlářství.

eStránky a editor pro formátování textu

K formátování texů v systému eStránky.cz pomáhá takzvaný WYSIWYG editor. Jde o zkratku What You See Is What You Get – v překladu Co vidíš, to dostaneš.

Ukázka editoru v eStránkách

Obrázek: Okno WYSIWYG editoru, který je v systému eStránky.cz použit pro upravování příspěvků. Jaké funkce editoru používat? Přestože editor nabízí spoustu funkcí, při formátování textu si na eStránkách většinou vystačíte s několika z nich:

Formát, Tučný text, Kurzíva, Zarovnání textu, Číslovaný seznam, Odrážky (odrážkový seznam), Hypertextový odkaz, Kotvy

Užitečné funkce editoru

Obrázek: vystačíme si s využitím těchto funkcí

Formát

Určuje formát textu. Chcete-li do textu vložit nadpis, správným způsobem to lze udělat jen zde. Častou chybou je, že uživatelé nadpisy definují změnou velikosti a případně barvy písma místo toho, aby využili pole Formát.

Pro běžný text je automaticky použit formát „Normální“.

Pole Formát obsahuje také položky Nadpis 2 – 6.

Ty slouží k označení nadpisů. Fungují jako záchytné body pro oči uživatelů. Nadpisy používejte logicky podle posloupnosti obsahu dané stránky. Nikdy jen nepoužívejte podle toho, jak v prohlížeči vypadají.

Možná se divíte, že chybí „Nadpis 1“. Nechybí, je totiž použit automaticky v názvu stránky, Například stránka http://www.ukazka.estranky.cz/clanky/nabytek-na-miru.html má nadpis 1 „Nábytek na míru“.

Tučný text, kurzíva

Tučné písmo a kurzíva slouží ke zvýraznění textu. Jsou použity například na stránce http://www.ukazka.estranky.cz/clanky/nabytek-na-miru.html.

Vedle těchto tlačítek je další pro podtržený text. Ten raději nepoužívejte – lidé jsou zvyklí, že co je na internetu podtržené je odkaz, na který se dá kliknout.

Hypertextové odkazy

Slouží k odkazování na stránky nebo kotvy ve stránkách.

Hypertextové odkazy vytvořené přes editor eStránek můžete vidět třeba na stránce http://www.ukazka.estranky.cz/clanky/restaurovani-nabytku.html.

Kotva

Umožňuje označit záchytný bod ve stránce, na který pak můžete odkázat pomocí odkazu.

Příklad: Díky kotvě ve stránce http://www.ukazka.estranky.cz/clanky/restaurovani-nabytku.html vás mohu odkázat přímo na její část týkající se oprav nábytku http://www.ukazka.estranky.cz/clanky/restaurovani-nabytku.html#opravy – stránka se po otevření posune až na konkrétní část.

Jakým úpravám textu se vyhnout

Editor nabízí široké možnosti úprav stránek. To je výhodou v případě, kdy víte, jak má vypadat webový obsah, a nevýhodou v případě, že to nevíte. Snadno totiž můžete obsah na svém webu učinit nepřehledným a nečitelným.

Vyvarujte se textů hýřících barvami

Editor umožňuje snadno změnit barvu písma nebo zvýraznit určité části textu barevným podkladem. Pokud si ale nejste jisti, že tím text uživatelům zpřehledníte, této možnosti nevyužívejte. V 99 % případů není barevné zvýrazňování potřeba a text jím pouze učiníte hůře čitelným.

Neměňte velikost a font písma

Možnost změny velikosti a typu písma také raději nepoužívejte. Pokud měníte typ písma a velikost ručně, snadno dojde k tomu, že jej někde změnit zapomenete, někde zvolíte velikost jinak atd. Celý web pak bude působit velmi nesourodě.

Pokud potřebujete do textu vložit nadpis, nepoužívejte k tomu změnu velikosti a typu písma. K formátování nadpisů slouží jen a pouze kolonka Formát.

Proč nezasahovat do písma s pomocí editoru?

V administraci eStránek si můžete vybrat z několika témat vzhledu svých stránek. Každé z nich má nadefinované vlastní formátování. To znamená, že všechny velikosti písem, rozložení prvků (řádkování textu, mezery atd.) a další údaje na stránce jsou předem dané ve vámi zvoleném tématu vzhledu.

Výchozí typ a velikost písma, má to několik výhod:

Jak napsat dobré texty?

Právě text nejčastěji rozhoduje, zda uživatel na stránce zůstane či odejde. Zda objedná u vás, nebo se poohlédne po konkurenci. Mít výborné texty je nezbytné.

Hlavní zásady psaní pro web

Pište bez chyb

Jděte přímo k věci, žádné slohové práce

Piště texty srozumitelné lidem z vaší cílové skupiny

Zdůrazněte své přínosy pro potenciální zákazníky

Vyhněte se balastu a prázdným frázím

Zodpovězte otázky uživatelů ještě, než se na ně zeptají

Snažte se předvídat, co vše by zákazníka mohlo zajímat, na co by se mohl ptát. To na webu přehledným způsobem zveřejněte.

 

U firemních webů to bývá:

To vše je potřeba sdělit čtivou a přehlednou formou, s pomocí přehledně formátovaného textu.

Při tvorbě obsahu se vžijte do svého zákazníka:

Podívejte se na svůj web z pohledu zákazníka. Co ho může zajímat?

Situace z pohledu zákazníka: chci si nechat vyrobit vestavěnou skříň na míru. Narazil jsem na web truhlářství na adrese www.ukazka.estranky.cz – co by mne mohlo zajímat, a jak je to vyřešeno na webu?

Odkud truhlář je a kde všude působí?

Je to dobrý truhlář? Mohu někde vidět, co už dělal, abych nekupoval zajíce v pytli?

Kolik, alespoň přibližně, bude má nová vestavěná skříň stát?

Jak je to se zaměřením prostor a přípravou, platí se za to něco? A můžete mi pak hotovou skříň dovézt a namontovat?

Další otázky

Fotky na internetu nejsou zdarma!

Uživatelé eStránek své weby často zkrášlují obrázky staženými z internetu, čímž se vystavují možnému riziku. Nepatříte mezi ně?

Že jdou fotky stáhnout, neznamená, že je smíte použít

Každá fotka má svého autora, kterému patří autorská práva. A to i ta, u které jméno autora není napsané a není opatřena vodoznakem nebo jiným ochranným prvkem.

Fotku nesmíte použít bez svolení autora. Neomlouvá vás ani to, že jste fotku našli přes Google, což je častá výmluva lidí, kteří cizí fotky používají.

Co s obrázky s internetu nesmíte dělat

Kde fotky /obrázky shánět legálně?

Pokud si nejste jisti tím, že můžete fotografii bez újmy zveřejnit, rovnou předpokládejte, že ji zveřejnit nemůžete. Nikdy naopak! Vyhnete se tak nepříjemnostem.

Prakticky: Legální fotografie na našem ukázkovém webu

Na webu http://www.ukazka.estranky.cz by měly být originální fotografie (reference, fotografie z truhlárny). Protože ale web slouží jen jako ukázka a žádné takové truhlářství neexistuje, fotografie jsme zakoupili ve fotobance http://www.dreamstime.com. Tím jsme legální cestou získali potřebné fotografie s dokladem o koupi, a nemusíme se bát, že po nás někdo bude vyžadovat odškodnění za porušení autorských práv.

I „dřevěný“ podklad hlavičky webu je získán legálně - jsou to z blízka vyfocené dveře domu autora příručky.

Fotografie a jejich kvalita

Snažte se na svém webu zveřejňovat fotografie v co nejlepší kvalitě. Pokud pomocí fotek prezentujete své reference, jsou pro zákazníka velmi důležitým kritériem ovlivňujícím jeho rozhodnutí.

Často se vyplácí najmout si pro nafocení alespoň několika referencí profesionála. Kdybychom na http://www.ukazka.estranky.cz/fotoalbum/ měli amatérské fotografie nebo fotografie například z mobilu, zákazníky bychom mohli spíše odradit než nalákat.

Nejlepší kvalitou nemyslíme publikování fotek v obrovském rozlišení, které vám fotoaparát umožňuje - takové fotky by se návštěvníkům vašich stránek načítali zbytečně dlouho. Připravili jsme pro vás článek, jak změnit velikost fotek na eStránky.

 

Až vytvoříte všechny potřebné stránky s odpovídajícím obsahem, nezbývá než počkat, až je vyhledávače zaindexují. Pokud jste vše udělali správně, váš web by měl být dohledatelný pod dotazy, na které jste se zaměřili. V oborech s minimální konkurencí by se dalo říci, že i to stačí k tomu, aby váš web byl dobře nalezitelný.

 

Pokud se ale pohybujete v oboru, kde je trochu vyšší konkurence, vaše stránky sice přes dané dotazy ve vyhledávači dohledáte, ale až za množstvím stránek vašich konkurentů.

 

K jejich předběhnutí vám mohou, mimo jiné, pomoci zpětné odkazy.

Následující část ›› ‹‹ Předchozí část

Založte si vlastní web u eStránek.cz
a zkuste ho 30 dní zdarma

Vytisknuto ze stránek www.seo.estranky.cz
© 2014 eStránky.cz