Jak na SEO > Co je to SEO? > Mýty o optimalizaci

Mýty o optimalizaci


1. Cílem optimalizace je co nejvyšší návštěvnost

Cílem optimalizace je zlepšení nalezitelnosti vašeho webu pomocí vyhledávačů. To nutně neznamená vyšší návštěvnost.

Proč nemá smysl hnát se za vysokou návštěvností?

Lepší je první varianta. Z druhé nic nemáte.

Dobré SEO vám pomůže pokrýt takové dotazy, které pro vás jakožto podnikatele mají obchodní potenciál. Tedy takové, které zadávají lidé hledající služby, jež mimo jiné poskytujete i vy.

2. SEO je magie

Není. Ač se jej tak někteří snaží prezentovat. Hlavní je pochopit, jak lidé hledají, co hledají a umět jim to šikovně nabídnout. Nic víc.

Optimalizaci pro malý regionální web na eStránkách zvládnete s trochou snahy i sami.

3. SEO je snaha o obelstění vyhledávače

„Remember who the real enemy is.“ Neberte vyhledávače jako soupeře. Nedbejte na rady typu „tohle na vyhledávače platí“, „tamto se vyhledávačům líbí“ a podobně. Využijte silných stránek vyhledávače, nezneužívejte jeho slabin.

4. SEO jde měřit

Existuje spousta seo servisů, analyzátorů a podobných nástrojů, kde vám po zadání odkazu stránek vyskočí skóre vašich stránek. Tyto nástroje však používají pro měření takové parametry, které nejsou pro návštěvníka ani vyhledávače zdaleka tak důležité, jak se tváří.

Schválně v nich zkuste otestovat přední stránky, které vybíhají na prvních místech na obecné dotazy.

Pokud chcete vědět, jak si váš web opravdu vede, je potřeba udělat hloubkovou analýzu a web manuálně otestovat.

5. Pozice ve vyhledávačích lze garantovat

„Dostaneme vás na první pozice na vámi vybrané slovo. Pokud ne, nic neplatíte.“ Tak vypadají na první pohled lákavé nabídky garance pozic ve vyhledávačích.

Jsou tu ale zádrhely:

6. Optimalizovat stačí jen úvodní stránku

Ne. SEO se dělá pro celý web. Cílem SEO je vodit uživatele na stránky, kde najdou to, co konkrétně hledali.

Pokud někdo hledá „ceník střešní krytiny“, chce se dostat na stránku s ceníkem střešní krytiny, ne na hlavní stránku webu zabývajícího se střešními krytinami.

7. Cílem SEO je dobrá pozice na obecný dotaz

Nezaměřujte se na obecná slova. Nerozhodujte se jen podle hledanosti slov, ale snažte se pochopit, jak vaše služby budou uživatelé hledat.

Příklad – autopůjčovna v Brně

Představte, si, že provozujete malou autopůjčovnu v Brně.

Dobré cílení

Zaměříte se na konkrétní dotazy uživatelů hledající autopůjčovnu v Brně. Důležitá z obchodního hlediska pro vás budou slova jako „autopůjčovna Brno“, „půjčovna aut Brno“ a podobně. Tato slova sice nemají nijak závratnou hledanost, ale:

Jsou konkrétní – zadávají je lidé hledající autopůjčovnu v daném městě – vaše cílová skupina.

Protože jsou konkrétní, jsou schopná dosahovat vyššího konverzního poměru (poměr těch, kdo dokončí požadovanou akci, například objednávku).

Díky tomu, že jsou cílena jen na určitou oblast, se řádově snižuje počet autopůjčoven, s kterými na internetu soupeříte. Snižuje se tedy konkurenčnost slov, na něž cílíte a s tím i náklady na optimalizaci.

Špatné cílení

„Chci být první na slovo „autopůjčovna“, protože ho hledá 8300 lidí denně jen na Seznamu“. Tak přemýšlí velká část majitelů webů. Vy to nedělejte.

Dosáhnout dobrého umístění na takto obecné a konkurenční slovo je velmi nákladné. Soupeříte s konkurenty z celé ČR.

Oněch 8300 denně je celorepubliková hledanost. Vy provozujete autopůjčovnu v Brně. Jen zlomek lidí z oněch 8300 bude tímto nekonkrétním dotazem hledat právě autopůjčovnu v Brně.

Pod obecným dotazem „autopůjčovna“ uživatel může hledat cokoli a kdekoli. Šance, že se trefíte do jeho potřeb, je minimální.

Ve výsledku je takové cílení drahé a velmi neefektivní.

 

Provozujete-li lokální službu, zaměřte se v první řadě na lokální hledanost.

 

Pokud nabízíte sice lokální službu, ale jste v ní hodně dobří a neposkytuje ji X konkurentů v každém městě, můžete zkusit obecné cílení.

Příklad: Restaurování nábytku

Máme truhlářství v Ostravě, působíme pouze regionálně. Hnát se za zlepšením dohledatelnosti na slovo „truhlářství“ nemá z obchodního hlediska význam. Truhlářství jako je to naše je v každém městě několik.

Naší specialitou ale je restaurování nábytku. V tom jsme jedni z nejlepších v republice. Za touto službou jsou lidé ochotni cestovat i několik stovek kilometrů. Zde se proto vyplatí přemýšlet i nad „celorepublikovým“ cílením na obecnější dotaz „restaurování nábytku“.

8. mýtus - optimalizace nejde udělat za večer. Ani týden.

Sednete si večer k počítači a rozhodnete se zvednout pozice ve vyhledávání alespoň o 3 místa. Přepíšete texty, získáte několik zpětných odkazů a přijdete na nová klíčová slova - to je docela zajímavá myšlenka, ale napíšete své klíčové slovo do vyhledávače a žádný posun. Takto to nefunguje. V této problematice je potřeba se hlavně dívat na výsledky a na ně reagovat. Každá úprava stránek, každý nový zpětný odkaz, zkrátka jakákoli změna se ve vyhledávačích projeví v horizontu několika měsíců.

 

Je důležité si pak všimnout posunů ve vyhledávačích a podle nich dále postupovat.

Optimalizace je tedy proces trvající několik měsíců - a vlastně nemusí ani nikdy skončit.

Následující část ›› ‹‹ Předchozí část

Založte si vlastní web u eStránek.cz
a zkuste ho 30 dní zdarma

Vytisknuto ze stránek www.seo.estranky.cz
© 2014 eStránky.cz